Tuesday 7 April 2015

INTERNATIONAL GEOMAPPING COMPETITION 2015

Univ. Gadjah Mada, Yogyakarta Indonesia
23 Mac  - 31 Mac 2015

Team Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM)

MENGENAI PERTANDINGAN

'International Geomapping Competition 2015' merupakan pertandingan tahunan yang dianjurkan oleh Universiti Gadjah Mada Jogjakarta Indonesia. Acara tahun ini merupakan acara kali kelima diadakan yang disertai oleh 15 Universiti terkemuka asia iaitu 3 daripada Malaysia, 1 daripada Thailand dan 11 daripada Indonesia termasuk Papua. Secara umumnya pertandingan ini merupakan pertandingan Pemetaan Geologi yang terbesar yang diadakan di Asia tenggara. Para peserta berentap untuk menghasilkan pemetaan geologi yang terbaik, melalui pembentangan dan poster. Pelajar Geologi menghasilkan pelbagai analisis dan interpretasi untuk menunjukkan kehebatan masing-masing dalam menjelaskan keadaan geologi kawasan kajian.


PERINCIAN PERJALANAN PROGRAM

Pertandingan ini diadakan selama satu minggu iaitu 3 hari diperuntukkan untuk kerjalapangan pemetaan, 1 hari membuat laporan dan penyediaan pembentangan dan hari terakhir untuk membentangkan segala hasil kajian. setiap kumpulan diberi kawasan kajian masing masing yang berkeluasan 2km x 2km iaitu 4km persegi untuk dipetakan selama 3 hari. Hari terakhir program, merupakan majlis penutup gilang gemilang yang dipersembahkan dengan kepelbagaian budaya di Indonesia.


KAWASAN KAJIAN

Kawasan kajian adalah di Banjaran Selatan Kepulauan Jawa. Secara umumnya, kawasan kajian berbentuk muka bumi, perbukitan yang sederhana curam sehingga ke dataran sawah padi. Sungai yang terdapat secara geomofometrinya adalah sungai order pertama dan kedua yang dipengaruhi oleh keadaan morfologi. Geomorfologi yang terdapat antaranya karst, permatang dan air terjun yang terhasil akibat pengaruh sesar. Berdasarkan perihal geologinya, 80% batuan yang yang tersingkap merupakan batuan volkanik yang diendapkan secara proses sedimen. Sebagai contoh batu laplili, agglomerat, konglomerat bertuf, batu pasir bertuf dan batu lodak bertuf. dibeberapa kawasan juga tersingkap batu kapur/ karbonat klastik yang menindih formasi dibawahnya secara selaras. kesemua formasi yang tersingkap berusia daripada Miosen Awal -Miosen Akhir.



PEMBENTANGAN KAJIAN

 PEMBENTANGAN POSTER


HUBUNGAN AKADEMIK & SOSIAL


HARAPAN

Diharap penyertaan kami kali ini memberi inspirasi kepada junior-junior geologi untuk turut sama merebut peluang untuk pengalaman berharga ini pada pertandingan akan datang. Ilmu yang diperoleh daripada pertandingan ini akan kami gunakan dan menyumbang pula kepada pembangunan akademik dan aplikasi dalam bidang geologi.


UNIVERSITI YANG MENYERTAI IGC 2015

No comments:

Post a Comment